Drie trends in de e-commerce
Als je iets besteld bij een webwinkel dan heb je te maken met e-commerce. E-commerce is een enorm groeiende branche en webshops schieten als paddenstoelen uit de grond. Doordat de concurrentie steeds meer wordt onder webshops blijven webwinkels constant met nieuwe innovaties komen. Door telkens te blijven vernieuwen creëert een online winkel een voordeel ten opzichte de competitie. Door dit voordeel bestel je bij deze online winkel en niet bij de concurrent. Want zeg nou zelf: Je besteld toch alleen ergens als die online winkel jou iets extra’s te bieden heeft? In dit artikel bespreken wij de nieuwste e-commerce trends van dit moment.
Snel je pakket in huis hebben
Een groeiende ontwikkeling is het steeds vlugger bezorgen van producten. Als je eerst iets bestelde bij een webwinkel kon je er op rekenen dat het een paar dagen of zelfs een paar weken zou duren voordat je het product zou ontvangen. Dit is tegenwoordig verleden tijd. Webshops halen alles uit de kast om zo snel mogelijk je bestelde product bij jouw thuis te leveren. Veel webwinkels bieden voor 23.59 besteld is morgen thuis bezorgd. De vraag is tegenwoordig hoog naar vandaag besteld morgen in huis winkels. Daarom bestaan er sites zoals bijvoorbeeld Morgenbinnen.nl die lijsten geven van online winkels die de volgende dag leveren. Zo hoef je zelf als klant niet op zoek te gaan naar online winkels die de volgende dag in huis leveren.
Achteraf betalen steeds populairder
Ook is achteraf betalen een nieuwe trend geworden. Steeds meer consumenten zijn op zoek naar webwinkels waar ze later kunnen betalen. Dit achteraf betalen word geregeld via externe betaalpartijen zoals Klarna of Afterpay. Sommige websites hebben overzichten gemaakt van deze webwinkels waar je achteraf kunt betalen. Hierdoor kan de klant gemakkelijk deze webwinkels vinden. Achteraf betalen wordt zo gemakkelijk mogelijk gemaakt, zo heb je met Klarna en Afterpay een applicatie waarin je duidelijk kunt zien wat je nog moet betalen en wat je al hebt betaald. Ook kan je bij deze betaalmethodes er voor kiezen om je schulden in stukken af te lossen. Het later betalen wordt dus steeds gemakkelijker gemaakt.
Verduurzaming
Ook is er een totaal andere eis bij gekomen bij webshops die weinig met klantgemak te maken heeft. Dit is steeds milieuvriendelijker bezorgen. Veel pakketdiensten stappen over naar CO2-neutrale levering en rijden steeds vaker elektrisch. Naast het elektrisch rijden, worden inpakmaterialen zoals plastic steeds vaker vervangen door een duurzamer alternatief. Ook ontvang je bij de meeste bestellingen geen papieren factuur meer bij je pakketje, maar krijg je de prijsopgave digitaal opgestuurd wat bekend staan als een e-factuur. Webshops onderscheiden zich dus niet alleen in het klantgemak, maar proberen ook positieve aandacht te krijgen door iets goeds te doen voor de wereld.